Bra mat vid träning

När man tränar är det viktigt och äta bra mat. Vad som är bra mat kan variera något från person till person, och man behöver lära känna sin egen kropp. Det handlar också om att äta rätt mängd av allting. Grönsaker är nyttigt men det går inte att enbart äta det, utan kosten behöver dessutom vara varierad.

Tallriksmodellen är en tydlig modell som kan hjälpa till och utveckla hur man ska tänka kring kosten. Den är uppdelad i tre delar och grupper som ska finnas med vid varje måltid. Första delen är halva tallriken som ska bestå av grönsaker och rotfrukter. Andra delen av tallriken kan bestå av pasta, potatis, eller gryn. Om man rör sig och tränar mycket går det att göra denna del av tallriken större och minska andra delar. Tredje och sista delen är den som ska vara minst och är avsedd för kött, fisk eller baljväxter.

Genom att hela tiden tänka noga på vad och hur man äter så kommer också träningen att maximeras. Det behöver inte vara komplicerade dieter utan bra och ren mat i form husmanskost duger gott åt de flesta. Skulle man vilja komma igång och äta mer specifikt utifrån sin egen träning går det och anlita en personlig tränare som också kan maximera kosten. Använd köksmaskiner som riskokare och gör matlagningen så enkel som möjligt och spara tid. Då går det och använda tiden som blir över till och maximera träningen ännu mer.